Relacja z przebiegu wydarzeń w projekcie „Kompetencje i kreatywność w mobilnej Akademii Umysłu” w ramach programu POWER Ponadnarodowa Mobilność Uczniów realizowanego w ZSO 1 w Tarnowie

Zaloguj

Relacja z przebiegu wydarzeń w projekcie „Kompetencje i kreatywność w mobilnej Akademii Umysłu” w ramach programu POWER Ponadnarodowa Mobilność Uczniów realizowanego w ZSO 1 w Tarnowie

Poniedziałek , 15 listopada  2021 

Wrzesień i październik 2021 r. były niezwykle intensywnymi miesiącami dla uczestników projektu.

 

Po zakończeniu pierwszego etapu przedsięwzięcia, czyli rekrutacji, przyszedł czas na przygotowania do mobilności. Uczniowie pracowali bardzo intensywnie zarówno podczas zajęć popołudniowych jak i w soboty, podnosząc swoje kompetencje językowe, cyfrowe, obywatelskie, rozwijając przedsiębiorczość oraz umiejętność współpracy w grupie. Zajęcia te były również okazją do przybliżenia historii, kultury, języka oraz obyczajów państw partnerskich. Spotkania przebiegały w bardzo przyjemnej atmosferze sprzyjającej lepszemu poznaniu się i integracji uczestników projektu.

 

Długo wyczekiwany październik 2021 r. był czasem zwieńczenia działań przygotowawczych – uczniowie wraz z opiekunami realizowali mobilności, czyli wizyty w szkołach partnerskich. Tak w dniach 3-9.10.2021 r. grupy 10 uczniów z SP 17 i 10 uczniów z IV LO przebywały w Limassol na Cyprze, uczestnicząc w zajęciach formalnych i pozaformalnych wraz z rówieśnikami z IMS Private School, natomiast dni 18-25.10.2021 r. grupy 10 uczniów z SP 17 i 14 uczniów z IV LO spędziły w Palermo – stolicy Sycylii - poznając rówieśników z Liceo Regina Margherita.

 

Przypomnijmy, że projekt „Kompetencje i kreatywność w mobilnej Akademii Umysłu” ukierunkowany jest na rozwój potencjału uczniów. Cele projektu to nabycie i wzmacnianie kompetencji kluczowych, poszerzanie horyzontów myślowych, rozbudzanie motywacji i kreatywności, wspieranie uczniów z trudnościami w uczeniu się i wyrównywanie ich szans, zwiększanie zdolności komunikacyjnych, w tym umiejętności językowych i interpersonalnych, kształtowanie umiejętności budowania relacji, współpracy w grupie, szczególnie w grupie międzynarodowej, różnorodnej etnicznie, religijnie i kulturowo, budowanie świadomości ekologicznej, rozwijanie umiejętności planowania, systematyczności i konsekwencji w drodze do osiągania celu, doskonalenie sprawności posługiwania się ICT, poznanie nowych metod i praktyk nauczania, uczenia się i oceniania, wzmacnianie poczucia własnej wartości i sprawczości.

 

Podejmując tę inicjatywę, szkoła kierowała się potrzebą zapewnienia uczniom harmonijnego rozwoju kompetencji kluczowych niezbędnych do funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie. Wzmacnianie kompetencji zwiększa szanse młodych ludzi na samorealizację, świadome, aktywne obywatelstwo i przyczynia się do wypracowania nawyków, które w przyszłości przełożą się na lepszą pozycję na rynku pracy i zapobiegną wykluczeniu społecznemu.

 

Śmiało możemy powiedzieć, iż mimo trudności i ograniczeń wynikających z sytuacji epidemicznej, udało się nam zrealizować zakładane cele. Uczestnicy projektu poszerzyli wiedzę, zdobyli nowe umiejętności, podnieśli kompetencje interpersonalne i obywatelskie, zwiększyli poziom świadomości międzykulturowej oraz motywacji do nauki przez całe życie. Wypracowane podczas mobilności rezultaty obejmują nie tylko samych uczestników, ale także inspirują ich rówieśników, rodziny i środowiska lokalne.

 

Konsekwencją podjętych działań jest podniesienie jakości pracy szkoły, która staje się placówką na poziomie europejskim, wspierającą młode pokolenie w odważnym, otwartym i skutecznym korzystaniu z wiedzy i szans rozwoju.

 

Ale to jeszcze nie koniec. Projekt trwa nadal, przed nami bardzo ważny etap – dzielenie się wiedzą, doświadczeniami, wrażeniami i wypracowanymi rezultatami.

 

Zachęcamy do śledzenia naszej strony: https://mobilnaakademiaumy.wixsite.com/my-site-2

 

 

Opinie uczestników:

 

Wyjazd do Palermo był naprawdę niesamowity! Najbardziej przyczynili się do tego tamtejsi ludzie, ich życzliwość i otwartość na drugiego człowieka. Nawiązałam wiele znajomości i zaprzyjaźniłam się z osobami, z którymi mam nadzieję utrzymywać kontakt jak najdłużej. Ważnym elementem jest też fakt, że rozmowy prowadzi się w obcych językach, co bardzo rozwija i uczy swobody w posługiwaniu się nimi. Oprócz tego nauczyłam się bardzo dużo. Dowiedziałam się istotnych rzeczy, które dzieją się nie tylko we Włoszech, ale na całym świecie i jak my, młodzież, możemy zmieniać i ulepszać naszą rzeczywistość. Bardzo cieszę się też, że mogłam zwiedzić Palermo z przewodnikiem, który nie tylko zadbał o to, żebyśmy zobaczyli wszystkie najpiękniejsze i wartościowe rzeczy, ale przy tym opowiadał nam o wszystkim w bardzo ciekawy sposób. Jedzenie we Włoszech jest przepyszne!!! Zdecydowanie nie jest mi przykro, że każdego dnia jadłam makaron na obiad i że pod koniec tygodnia mój licznik zjedzonej pizzy wskazywał sześć. Jak człowiek dobrze zje, to i czuje się lepiej. Nie nudziłam się ani przez chwilkę podczas tej wycieczki; zobaczyłam najpiękniejsze widoki na świecie, doświadczyłam tyle nowości!!! Należy też docenić całą organizację, ponieważ nasze Panie Opiekunki dbały zawsze o perfekcyjnie rozplanowany czas, a przy tym darzyły nas ogromnym zaufaniem i było też miejsce na swobodę, za co jestem bardzo wdzięczna. Cóż więcej powiedzieć, cały tydzień był cudowny i niezapomniany - Sylwia

 

Jeśli ktokolwiek kiedyś zapyta mnie o najlepsze wspomnienie z całego pobytu w szkole średniej, zdecydowanie będzie to wyjazd do Włoch. Nic nie można porównać do takiego przeżycia, jakim było doświadczenie całego piękna tego kraju i sympatii rówieśników z Palermo. Spotkania z nimi były idealną okazją do pokonywania barier językowych, do poznania realiów życia we Włoszech oraz do dobrej zabawy. Takie znajomości zawsze pamięta się całe życie, przede wszystkim, jeśli, tak jak my, utrzymuje się je nawet po powrocie. Cała organizacja wyjazdu robiła wrażenie. Zaufanie opiekunów sprawiało, że czuliśmy się swobodnie i mogliśmy w 100% wykorzystywać spędzany tam czas. Nigdy się nie nudziliśmy - zwiedzanie z przewodnikiem, co dla niektórych może być dziwne, było jedną z najlepszych części całego wyjazdu, a zajęcia na temat mafii? Poprowadzone prostym, ale równocześnie trafnym językiem przez Carmello zostaną w pamięci przez bardzo długi czas. Wszystkie te składowe sprawiają, że wyjazd przerósł nasze oczekiwania i mam nadzieję, że młodsi koledzy i koleżanki również będą mieli okazję uczestniczyć w takim projekcie - Nikoletta

 

Podróż na Sycylię była dla mnie czymś niezwykłym, bardzo magicznym i pełnym nowych doświadczeń. Walory geograficzne, historyczne i smakowe sycylijskiej kuchni chwyciły mnie za serce od pierwszego momentu pobytu za granicą. Na pewno momentem, którego nigdy nie zapomnę był pierwszy lot samolotem. Wyjazd i liceum na Sycylii na pewno otworzyły mnie na ludzi i pobudziły we mnie chęć do poznawania tego przepięknego świata. Najlepszymi wspomnieniami, które przywiozłam z tej wycieczki to z pewnością najlepsze śniadanka (jak o nich myślę to z automatu staję się głodna), ale też wspaniała kadra opiekuńcza i najlepsza, najbardziej inspirująca kobieta, pani Monika, nasza Pani Koordynator. Teraz już wiem, że podróże kształcą i poszerzają horyzonty, przekonałam się na własnej skórze - Julia

 

Wyjazd bardzo mi się podobał. Był niezwykłą okazją do poznania nowego kraju oraz jego kultury. Dzięki mobilności mogłam aktywnie uczestniczyć w lekcjach, które oferowała nam szkoła na Cyprze. Była to tez możliwość do poznania systemu edukacji oraz nowoczesnych rozwiązań nauki. Wszystkie zajęcia były bardzo dobrze zaplanowane i przeprowadzone. Odbywały się w języku angielskim co pozwoliło mi na doskonalenie tego języka, a także pomogło mi w byciu otwartym na poznawanie nowych osób. Urzekła mnie duża serdeczność, otwartość i tolerancyjność Cypryjczyków. W wolnym czasie mogłam zwiedzić bogate w zabytki miasta oraz spędzić cudowne chwile na plaży. Mobilność zmotywowała mnie do dalszego doskonalenia języka, bo dzięki temu można zwiedzać i poznawać nowe kraje - Angelika

 

Wyjazd do Palermo był jednym z największych wyzwań w moim dotychczasowym życiu. Włochy pokochałam już parę lat temu podczas pobytów wakacyjnych, lecz dopiero teraz miałam okazję poznać ich południową część – cudowną Sycylię. Wszystkie miejsca, jakie tam zobaczyłam; ludzie, których poznałam; potrawy, jakich spróbowałam… Wszystko to dało mi chęć i pragnienie dalszego poznawania świata. Pokazało, że życie, choć trudne, jest piękne. Przełamałam w końcu swoją barierę językową i próbowałam posługiwać się językiem włoskim (którego uczę się od 3 lat) w kontaktach z mieszkańcami Palermo, w tym z uczniami szkoły, w której mieliśmy okazję być. Czułam się przyjęta ciepło i serdecznie przez miejscową społeczność. I jeszcze jedno. Intensywne spotkania przygotowawcze w ramach projektu trudno było mi pogodzić z codzienną nauką szkolną i pozostałymi dodatkowymi zajęciami, lecz wyjazd okazał się być wart każdej ceny. Jestem ogromnie wdzięczna mojej szkole, że zaangażowała się w to przedsięwzięcie - Zuzanna

 

Podczas zajęć przygotowawczych stworzyliśmy bardzo zgraną grupę, dowiedzieliśmy się wiele na temat kultury włoskiej. W trakcie pobytu w Palermo wzmocniliśmy więzi poprzez wspólne spędzanie czasu np. granie w gry i wspólne wycieczki. W czasie pobytu na Sycylii przełamałem swoją barierę językową, poprzez rozmowy z uczniami z Włoch. Cały wyjazd będę bardzo mile wspominać - Stanisław

 

Po uczestnictwie w projekcie POWER znacznie polepszyły się moje kompetencje w zakresie języka angielskiego oraz współpracy w grupach. Będąc na Cyprze miałem okazję wraz z grupą obejrzeć prywatną szkołę IMS prawie z perspektywy ucznia - podejście do programu, nauczycieli, ocen itp. było przeciwieństwem naszego systemu w Polsce. Nauczyciele byli dla uczniów jak znajomi służący pomocą, zeszyty i książki skompresowane zostały w jednym tablecie, dzięki temu nie trzeba było martwić się o nieprzygotowania z powodu danych przyborów szkolnych, które były po prostu zbędne; idealna szkoła dla minimalistów. Wizja takiego systemu nauki z jednej strony rzuca polski system edukacji w złym świetle, lecz motywuje to do zmian, które na szczęście są możliwe, lecz nikt nie chce się ich podjąć. Nie było tam takiego nacisku na oceny, z tego co zauważyłem sprawdziany były na wyniki procentowe i miały na celu pokazać realny zakres kompetencji ucznia, aniżeli wywoływać na nim presję wyścigu szczurów. Jeśli miałbym możliwość to z chęcią ponownie odwiedziłbym IMS'a oraz poznane tam osoby - Franciszek

 

Wyjazd na Sycylię był dla mnie wspaniałą przygodą, prawdę mówiąc nie do opisania. Nabyłam wiele nowych doświadczeń. Mogłam zastosować w praktyce moją wieloletnią i intensywną naukę języka angielskiego oraz nauczyć się podstawowych zwrotów z języka włoskiego. Mobilność pozwoliła mi także poznać nowe koleżanki i kolegów z tamtejszego liceum. Oprócz tego zwiedziłam i dowiedziałam się wiele ciekawostek o kolorowej i tak cudownej stolicy Sycylii- Palermo. Dodatkowo spróbowałam lokalnych przysmaków, kupiłam wiele pamiątek i nauczyłam się tańczyć typowy sycylijski taniec. Jednak rzeczą, którą wspominam najlepiej jest integracja jaką zyskałam z moimi rówieśnikami z Polski. Razem utworzyliśmy bardzo zżytą i świetną grupę, nasza relacja jako ekipy podczas wyjazdu stała się i jest nadal bardzo głęboka. Dogadujemy się jak nikt inny, a razem tworzymy wspaniały team! - Zuzanna

 

Źródło: ZSO 1 w Tarnowie