Matematyczna galaktyka wiedzy

Zaloguj

Matematyczna galaktyka wiedzy

Poniedziałek , 26 listopada  2018 

Uniwersytet Dziecięcy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie wspólnie ze Szkołą Podstawową nr 24 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Mikołaja Kopernika w Tarnowie realizuje projekt pt. „Matematyczna galaktyka wiedzy”. Projekt sfinansowany został ze środków Fundacji mBank w ramach Programu „mPotęga”. W ramach projektu, który przeznaczony został dla uczniów klas czwartych, od początku września zrealizowane zostały następujące warsztaty:

- Warsztat pt. „Historia pieniądza”, podczas którego słuchacze zapoznali się z pojęciem pieniądza, z jego rodzajami, historią oraz funkcjami jakie spełnia obecnie ten środek płatniczy. Dowiedzieli się w jaki sposób dokonywano transakcji za czasów Mieszka I. Dodatkowo podczas zajęć zostały omówione zabezpieczenia pieniądza przed fałszowaniem na przykładach różnych walut.

- warsztat pt. „Origami”. Na warsztatach dzieci poznały historię origami, doskonaliły umiejętności koncentracji, skupienia uwagi oraz zdolności zapamiętywania. Zobaczyły, że poprzez ćwiczenia mogą składać dużo trudniejsze figury, i że origami to nauka poprzez zabawę. Zginając kartki papieru poznawały własności figur geometrycznych.

- Warsztat pt. „Szyfrowanie – małe i duże tajemnice”. Podczas warsztatu uczniowie poznali ciekawszą stronę „matematyki – królowej wszystkich nauk”. Zapoznali się z historią szyfrowania, a także dowiedzieli się dlaczego szyfrowano w starożytnym Egipcie. Uczniowie poznali i przećwiczyli różne rodzaje szyfrów w tym min. szyfr podstawieniowy, szyfr Cezara oraz szachownicę Polibiusza. Poznali historię Enigmy – niemieckiej maszyny szyfrującej oraz sylwetki polskich kryptologów, którzy złamali szyfr tej niezwykłej maszyny.

- na warsztacie pt. „Pętle Tantrixa”, uczniowie zapoznali się z historią i zasadami gry Tantrix. Gry logicznej polegającej na tworzeniu kolorowych linii i pętli, która otrzymała złotą nagrodę Good Toy Guide's Gold Award jako Najlepsza Gra w 2003 roku. Dzieci dobrały się w grupy dwu lub czteroosobowe i z zaciekawieniem słuchały poleceń osoby prowadzącej. Następnie z dużym zaangażowaniem starały się pokonać „przeciwników” zdobywając jak najwięcej punktów.

- Podczas warsztatu pt. „Na zapleczu apteki”, uczestnicy warsztatów wcielili się w rolę aptekarzy i samodzielnie przygotowywali lecznicze maści. Dowiedzieli się jak ważne jest posługiwanie się odpowiednimi miarami, jednostkami, proporcjami czy skalami.

 

Projekt realizowany będzie do grudnia 2018 r.

 

 

Galeria zdjęć – zobacz

 

 

Źródło: PWSZ w Tarnowie

 




Strona 1 spośród 2

< Poprzednia