Realizacja projektu edukacyjnego Erasmus+ w ZSO nr 1

Zaloguj

Realizacja projektu edukacyjnego Erasmus+ w ZSO nr 1

Środa , 15 czerwca  2022 

Grupa 17 nauczycieli IV LO i SP 17 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Tarnowie realizuje w bieżącym roku szkolnym 2021/2022 projekt edukacyjny finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ dzięki uzyskanej wcześniej Akredytacji w sektorze „Edukacja szkolna” na lata 2021–2027. Na czele tej grupy stoją Dyrektor szkoły – Anetta Święch oraz koordynator projektu – Monika Chłopecka.

 

Projekt ten umożliwił uczestniczenie w niezwykle ciekawych szkoleniach w Islandii „Outdoor education in Iceland” (czyli „Edukacja na świeżym powietrzu Islandia”) w dniach 22 - 28.05.2022r. Wyjazd na Islandię poprzedzony został cyklem spotkań przygotowujących pod względem językowym, integracyjnym oraz kulturowym.

 

W sumie w przedsięwzięciu tym uczestniczyło 44 nauczycieli 8 narodowości. Stworzyło to doskonałą możliwość przełamywania barier i wymiany doświadczeń. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż zarówno część praktyczna, czyli codzienne zajęcia w terenie w różnych miejscach wyspy, jak i teoretyczne szkolenia on-line prowadzone były w języku angielskim.

 

Zajęcia praktyczne obejmowały między innymi popularną trasę turystyczną Golden Circle, ukazującą m.in. Park Narodowy Thingvellir wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, który znajduje się pomiędzy płytami tektonicznymi Ameryki Północnej i Euroazjatyckiej. Obejrzeli także typowe dla Islandii obszary geotermalne, takie jak Geysir czy Gunnuher, malownicze czarne plaże, a wśród nich plażę Reynisfjara, której czarny piasek, wulkaniczne klify oraz formacje skalne wystające wysoko tworzą wyjątkowy obraz. Do niezapomnianych miejsc zaliczyli  ponadto liczne wodospady, np. jeden z najbardziej spektakularnych wodospadów na Islandii – Gullfoss, spadający z wysokości 32 m dwoma kaskadami czy Seljalandsfoss o wysokości 65 m, który można też obejść od drugiej strony, a także Skogafoss, jeden z najwyższych, o wysokości 69 m i 30 m szerokości.

 

Uczestnicy projektu zwiedzili także Półwysep Reykjanes, którego krajobraz ukształtowała aktywność wulkaniczna. Wszechobecne pola lawy przypominają księżycową scenerię i kontrastują z fioletowymi łubinami porastającymi rozległe tereny. Ogromne wrażenie wywarło na nich wyjście na górę w pobliżu erupcji Geldingadalir, która miała miejsce w marcu 2021 r., i oglądanie w dolinie zastygłej bazaltowej lawy. Odwiedzili w kolejny dzień Półwysep Snaefellsenes, nazywany „Islandią w miniaturze” ze względu  na liczne atrakcje, takie jak: wulkan, lodowiec, pola lawowe, kratery, wodospady, czarne plaże, jaskinie, malownicze góry, spokojne wioski rybackie oraz piękne widoki na wybrzeże z wyszczerbionymi skałami. Pod koniec pobytu ciekawym doświadczeniem było zwiedzenie Muzeum Perlan ukazującym cuda natury Islandii.

 

Podczas wykładów i prelekcji poruszane były następujące tematy:

- „Zrównoważone działania edukacyjne na rzecz świadomości zdrowotnej i ekologicznej”;

- „Dobre praktyki w Outdoor Education. – Szkoła Leśna”;

- „Praktyka przewodnicka na świeżym powietrzu”;

- „Zestaw narzędzi bezpieczeństwa na świeżym powietrzu”;

- „Środowisko – zasób edukacyjny”;

- „Refleksje na temat islandzkiego systemu edukacyjnego”;

- „Interpretacja krajobrazu”;

- „100 lat Outdooru Education - doświadczenie harcerskie (scoutowskie)”;

- „Środowisko na wystawie – jak zaprezentować walory środowiskowe”.

 

Tegoroczny projekt edukacyjny przyczynił się do zrealizowania wyznaczonych celów:

- podniesienia poziomu kompetencji matematyczno-przyrodniczych;

- minimalizacji barier i budowania otwartości na inność i różnorodność;

- podniesienia kompetencji cyfrowych nauczycieli;

- zwiększenia świadomości znaczenia aktywnego udziału w kulturze fizycznej dla jakości życia i funkcjonowania w zmieniającym się społeczeństwie;

- rozwoju kompetencji językowych i w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

 

Program Erasmus+ od wielu lat umożliwia uczniom i nauczycielom udział w wartościowych projektach. Proces przyznawania akredytacji jest pierwszym działaniem uruchomionym przez Komisję Europejską, mającym na celu ułatwienie składania wniosków o dofinansowanie w unijnym programie Erasmus+ na lata 2021–2027. Dzięki temu będziemy mogli realizować projekty we współpracy z partnerami z całej Europy i tym samym kontynuować innowacyjne działania na rzecz edukacji.

 

 

Galeria zdjęć

 

 

 

 

 

 

Źródło: ZSO 1 w Tarnowie